Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/sytyadwokaci_www/www/audytprawny.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Nieruchomość należąca uprzednio do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego – czy istnieje potencjalne ryzyko zwrotu - Audyt Prawny

Nieruchomość należąca uprzednio do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego – czy istnieje potencjalne ryzyko zwrotu

Kościół Ewangelicko-Augsburski (w skrócie: KEA), zwany również Kościołem Luterańskim stanowi prawdopodobnie najstarszą i największą instytucją religijną wyznania protestanckiego w Polsce. Składały się na niego parafie augsburskie oraz parafie luterańskie. Niemożliwe jest ustalenie dokładnej liczby i powierzchni łącznej nieruchomości, które znajdowały się w posiadaniu Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w II Rzeczypospolitej Polskiej oraz na terenach przyłączonych do Polski po wojnie. Szacuje się jednak, że przed wybuchem II Wojny Światowej parafie luterańskie dysponowały dziesiątkami tysięcy hektarów użytków rolnych i leśnych, nieruchomości sakralnych oraz świeckich.

Dlaczego stan prawny po II Wojnie Światowej ma wpływ na aktualny status nieruchomości?

Stan prawny w Polsce po II Wojnie Światowej można by zobrazować parafrazą „Prawo jest w kryzysie, bo stary porządek umarł, a nowy jeszcze się nie narodził”.1 Władze komunistyczne przejmowały majątki ziemskie m.in. na podstawie Dekretu o majątkach opuszczonych i poniemieckich,2 Dekretu o majątkach opuszczonych i porzuconych,3 na podstawie ustawy o przejęciu przez Państwo dóbr z martwej ręki, poręczeniu proboszczom posiadania gospodarstw rolnych i utworzeniu Funduszu Kościelnego4 czy na podstawie Dekretu o wywłaszczaniu majątków zajętych na cele użyteczności publicznej w okresie wojny 1939-1945 r.5

Z niełatwym problemem, dotyczącym podstawy prawnej nabycia nieruchomości, musiał zmierzyć się Sąd Najwyższy po transformacji ustrojowej z 1990 r. Okazało się w tym czasie, że w okresie powojennym wiele nieruchomości znajdujących się we władaniu Skarbu Państwa zostało przejętych przez jego jednostki organizacyjne w posiadanie w sposób niezgodny z prawem tj. bez tytułu prawnego i nie zostały później formalnie przejęte na własność Skarbu Państwa w drodze indywidualnych decyzji, wydanych na podstawie aktów prawnych konwalidujących ich wcześniejszy zabór. Wówczas Skarb Państwa, chcąc mieć do nich tytuł własności, zaczął występować o stwierdzenie nabycia ich własności przez zasiedzenie.6

Stan prawny w latach 90 XX wieku

Po transformacji ustrojowej w Polsce w latach 90 XX wieku Ustawodawca podjął próbę uregulowania ww. problemu. W tym celu w ustawie o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej7 wprowadzono tzw. „postępowanie regulacyjne”, mające na celu przywrócenie bezprawnie odebranych instytucjom kościelnym nieruchomości. Zgodnie, bowiem z art. 40 ust. 1 ww. ustawy: ”Na wniosek kościelnej osoby prawnej wszczyna się postępowanie, zwane dalej „postępowaniem regulacyjnym”, w przedmiocie przywrócenia własności przejętych na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości lub ich części, o których mowa w art. 39 ust. 1 pkt 1 i 2: 4) przejętych we władanie państwowych jednostek organizacyjnych bez tytułu prawnego, bez względu na późniejsze ustawodawstwo konwalidujące to przejęcie”.

Wobec powojennego rozproszenia i zniszczenia dokumentacji Kościół Ewangelicko-Augsburski nie był w stanie udowodnić władztwa nad wszystkimi dotychczasowymi nieruchomościami. Problematyczne było również wykazanie, iż jest bezpośrednim następcą prawnym nieistniejących już kościelnych jednostek organizacyjnych. W konsekwencji KEA nie zdążył wystąpić skutecznie o przywrócenie własności tych nieruchomości w przewidzianym w ustawie terminie dwóch lat od dnia wejścia w życie ww. ustawy tj. do dnia 12 lipca 1996 roku. Kilkukrotnie podjęto bezskuteczne starania o uchwalenie nowelizacji ustawy partykularnej i przyznanie dodatkowego terminu do składania wniosków rewindykacyjnych.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że Kościół Katolicki w Rzeczypospolitej Polskiej od dnia 1 lutego 2011 roku nie posiada ograniczenia w postaci terminu na składanie ww. wniosków.8 Zmiany te nie objęły jednak Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego.

Niezależnie od tego strona rządowa w komisji regulacyjnej uznała, że postępowanie regulacyjne w sprawie przywrócenia własności tej kategorii nieruchomości nie jest dopuszczalne, gdyż nadal stanowią one własność (nieistniejących) parafii ewangelickich9.

„Reset” stanu prawnego nieruchomości

Nieruchomości przejmowane od kościołów protestanckich, w tym Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego, niejednokrotnie oddawane były we władanie państwowym i samorządowym jednostkom organizacyjnym, innym kościołom i związkom wyznaniowym oraz rolnikom indywidualnym. W związku z tym, istnieje możliwość zasiedzenia ich przez posiadacza samoistnego, a zatem podmiot zachowujący się jak właściciel.

Nabycie własności w drodze zasiedzenia ma bowiem charakter pierwotny, czyli niezwiązany z uprawnieniami poprzednika10. Oznacza to, że w wyniku zasiedzenia dochodzi do utraty przez dotychczasowego właściciela prawa własności rzeczy. Nabycie własności nieruchomości w wyniku zasiedzenia następuje z mocy prawa (art. 172 k.c.). Oddziaływanie art. 5 k.c. nie sięga takich zdarzeń prawnych, bo nie może zmieniać obowiązującego prawa11.

W konsekwencji, instytucja zasiedzenia stanowi swego rodzaju „reset stanu prawnego” nieruchomości. Jeżeli doszło do zasiedzenia nieruchomości kościelnej, KEA i inne kościelne jednostki organizacyjne pozbawione są możliwości dochodzenia jej zwrotu.

Od kiedy należy liczyć początek biegu zasiedzenia?

W danym przypadku problematyczna zdaje się kwestia początku biegu terminu zasiedzenia. Zdaniem Sądu Najwyższego: „Władanie cudzą nieruchomością przez Skarb Państwa, uzyskane w ramach sprawowania władztwa publicznego, może być posiadaniem samoistnym prowadzącym do zasiedzenia. Zasiedzenie jednak nie biegło, jeżeli właściciel nie mógł skutecznie dochodzić wydania nieruchomości (art. 121 pkt 4 w związku z art. 175 k.c.)”.12

W przypadku nieruchomości stanowiących do 1947 r. własność włączonych do KEA parafii ewangelickich o zawieszeniu biegu zasiedzenia można mówić zarówno z uwagi na brak podstaw prawnych, jak i z uwagi na siłę wyższą, jaką był okres totalitaryzmu. Bieg zasiedzenia w sprawie tych nieruchomości mógł się rozpocząć dopiero najwcześniej z dniem wejścia w życie ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP. Do tego dnia obowiązywała bowiem ustawa z dnia 4 lipca 1947 r. o zmianie dekretu13, na mocy której nieruchomości włączone do KEA parafii ewangelickich przeszły na własność Skarbu Państwa, a ukształtowany nią stan prawny zamykał Kościołowi Ewangelicko- Augsburskiemu drogę do wystąpienia o przywrócenie mu własności tych nieruchomości aż do wejścia w życie ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP.

Bieg zasiedzenia rozpoczął się, więc od dnia wejścia w życie ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP, uprawniającej osoby prawne KEA do składania wniosków rewindykacyjnych, dotyczących nieruchomości, stanowiących własność włączonych do niego w 1947 r. parafii działających w II RP Kościołów ewangelickich. Zdaniem jednak części doktryny prawniczej, bardziej zasadny wydaje się jednak pogląd, że bieg zasiedzenia rozpoczął się dopiero od upływu terminu, do składania wniosków rewindykacyjnych w tej sprawie, tj. od 11 lipca 1996 r.14

Moim zdaniem oraz z ostrożności inwestycyjnej za bliższą prawdzie należy przyjąć koncepcję D. Binemann-Zdanowicza, że wobec tych nieruchomości termin zasiedzenia biegnie dopiero od dnia 12 lipca 1996 roku (gdyż do tego momentu można było składać wnioski rewindykacyjne), w związku z czym w 2024 r., a najdalej w 2026 r. nieruchomości te staną się z mocy prawa własnością obecnych posiadaczy w złej wierze.

Przykład

Co do zasady, w sprawach o zasiedzenie w złej wierze sposób wejścia wnioskodawcy w posiadanie nieruchomości nie jest istotny (art. 172 § 2 k.c.). Wnioskodawca ma więc prawo nabyć w drodze zasiedzenia zarówno nieruchomość, którą w przeszłości nabył umową nieformalną, jak i nieruchomość, której w posiadanie wszedł przed 30 laty wbrew woli jej właściciela, a nawet w drodze czynu niedozwolonego. Jednakże w przypadku nieruchomości kościelnych sposób wejścia wnioskodawcy (Skarbu Państwa) w ich posiadanie nie jest obojętny w rozumieniu ustaw partykularnych kościołów, w tym też Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego. W świetle art. 40 ust. 1 pkt 4 o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, powojenne przejęcie nieruchomości kościelnych bez tytułu prawnego skutkuje bowiem obowiązkiem przywrócenia ich własności uprawnionym kościelnym osobom prawnym, z wyłączeniem przypadków określonych w art. 40 ust. 3 i 4 u.p.k.e.a. Powyższa kwestia była przedmiotem m.in. sprawy toczącej się przed Sądem Okręgowym w Toruniu w 2000 roku.15

Parafia Ewangelicko-Augsburska w Toruniu dochodziła, bowiem przywrócenia własności nieruchomości stanowiącej własność włączonej w 1947 r. do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego Nowomiejskiej Parafii Ewangelicko-Unijnej w Toruniu. Nieruchomość o powierzchni 0,0441 ha została bowiem przejęta przez Skarb Państwa bez tytułu prawnego, a następnie przekazana Gminie Miasta Toruń. Sąd Okręgowy w Toruniu początkowo odrzucił powództwo, twierdząc, że nieruchomość była domem parafialnym niemieckojęzycznej Nowomiejskiej Gminy Kościelnej, a państwo przejęło ją po wojnie.

Parafia złożyła apelację, argumentując, że art. 40 ust. 1 pkt 4 u.p.k.e.a. nie wymaga posiadania nieruchomości przez KEA w dniu wejścia ustawy w życie. Sąd Apelacyjny w Gdańsku uchylił orzeczenie Sądu Okręgowego16, uzasadniając, że postępowanie regulacyjne ma zastosowanie, gdy niemożliwe jest nabycie własności nieruchomości w trybie administracyjnym.

Sąd Apelacyjny uznał roszczenie parafii za usprawiedliwione, nakazując ponowne rozpatrzenie sprawy przez Sąd Okręgowy w Toruniu. Ten, zgodnie z wytycznymi, zbadał przesłanki art. 40 ust. 3 i 4 u.p.k.e.a., ustalając, że przywrócenie własności nie naruszy praw nabytych przez niepaństwowe osoby trzecie. W rezultacie, Sąd Okręgowy uwzględnił powództwo, przywracając Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Toruniu własność spornej nieruchomości i nakazując gminie wydanie jej w terminie sześciu miesięcy od uprawomocnienia się wyroku.

Autor: Adrian Zywert

[1] J. Majewski, Dyskretna krytyka faustycyzmu – uwagi na marginesie recenzji monografii: J.Jabłońska-Bonca, O szkolnictwie wyższym i kształceniu prawników, Warszawa 2020

[2] Dekret z dnia 8 marca 1946 r. o majątkach opuszczonych i poniemieckich (Dz. U. Nr 13, poz. 87 z późn. zm.)

[3] Dekret z dnia 2 marca 1945 r. o majątkach opuszczonych i porzuconych (Dz. U. Nr 9, poz. 45)

[4] Ustawa z dnia 20 marca 1950 r. o przejęciu przez Państwo dóbr martwej ręki, poręczeniu proboszczom posiadania gospodarstw rolnych i utworzeniu Funduszu Kościelnego (Dz. U. Nr 9, poz. 87 z późn. zm.)

[5] Dekret z dnia 7 kwietnia 1948 r. o wywłaszczeniu majątków zajętych na cele użyteczności publicznej w okresie wojny 1939-1945 r. (Dz. U. Nr 20, poz. 138 z późn. zm.)

[6] M. Górski, 2.4. Zawieszenie biegu zasiedzenia z powodu siły wyższej [w:] Zasiedzenie nieruchomości w praktyce, red. A. Górski, Warszawa 2022.
Nieruchomości te, będące we władaniu państwowych osób prawnych, samorządów oraz innych osób fizycznych i prawnych, formalnie w świetle zachowanej szczątkowej dokumentacji wieczystoksięgowej, wciąż stanowią własność nieistniejących już, gdyż włączonych w 1947 r. do KEA parafii ewangelicko-unijnych, staroluterskich, augsbursko-helweckich i innych”.

[7] Ustawa z dnia 13 maja 1994 r. o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 509)

[8] Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1966 z późn. zm.).

[9] D. Binemann-Zdanowicz, Uregulowanie stanu prawnego nieruchomości Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w III RP, Warszawa, Bielsko-Biała 2020.

[10] Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 18 grudnia 2018 roku, sygn. akt V CSK 271/18

[11] Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 19 marca 1998 roku, sygn. akt III CKN 396/97

[12] Uchwała pełnego składu Sądu Najwyższego z dnia 26 października 2007 roku, sygn. akt III CZP 30/07

[13] Ustawa z dnia 4 lipca 1947 r. w sprawie zmiany dekretu Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 25 listopada 1936 r. o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 52, poz. 272 ze zm.)

[14] D. Binemann-Zdanowicz, Uregulowanie stanu prawnego nieruchomości Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w III RP, Warszawa, Bielsko-Biała 2020.

[15] Wyrok Sądu Okręgowego w Toruniu z dnia 20 listopada 2000 roku, sygn. akt I C 1243/00

[16] Wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z dnia 14 czerwca 2000 roku, sygn. akt I ACa 219/00.